Statut
S T A T U T
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łęcznej
Łęczna dnia 29.07.2022 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
1. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łęcznej zwany dalej „Zakładem” jest podmiotem leczniczym, niebędącym przedsiębiorcą i działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej ( tj. z Dz. U. z 2022r., poz. 633 z późn. zm.).
2. Zakład posiada osobowość prawną.
§ 2
1. Podmiotem tworzącym Zakład jest Powiat Łęczyński.
2. Zakład tworzy i likwiduje Rada Powiatu Łęczyńskiego, zwana dalej „Radą Powiatu”.
§ 3
Zakład działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej ( tj. Dz. U. z 2022 poz. 633
z późn. zm.);
2) niniejszego Statutu;
3) Zarządzenia Wojewody Lubelskiego nr 192 z dnia 17.08.1998r. w sprawie przekształcenia Górniczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Łęcznej w Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łęcznej;
4) innych obowiązujących przepisów prawa.
Rozdział II
Cele i zadania Zakładu
§ 4
Celem funkcjonowania Zakładu jest ochrona zdrowia ludności objętej obszarem jego działania przez udzielanie świadczeń zdrowotnych specjalistycznych, stacjonarnych
i ambulatoryjnych oraz świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej i promocji zdrowia, a ponadto realizacja zadań wynikających z potrzeb obronnych państwa.
§ 5
Do zadań Zakładu należy :
1. Sprawowanie stacjonarnej opieki medycznej w zakresie:
1) chirurgii ogólnej;
2) chirurgii plastycznej i rekonstrukcyjnej;
3) leczenia oparzeń;
4) ortopedii i traumatologii narządu ruchu;
5) chorób wewnętrznych;
6) intensywnej opieki medycznej;
7) opieki długoterminowej;
8) opieki pielęgnacyjno-leczniczej;
9) rehabilitacji;
10) gastroenterologii;
11) geriatrii;
12) medycyny paliatywnej.
2. Sprawowanie specjalistycznej opieki ambulatoryjnej w zakresie:
1) chirurgii ogólnej;
2) ortopedii i traumatologii;
3) urologii;
4) terapii hiperbarycznej;
5) neurologii;
6) otolaryngologii;
7) alergologii;
8) dermatologii;
9) gruźlicy i chorób płuc;
10) psychiatrii;
11) reumatologii;
12) okulistyki;
13) ginekologii;
14) psychiatrii – w zakresie leczenia środowiskowego domowego;
15) diabetologii;
16) kardiologii;
17) endokrynologii;
18) rehabilitacji;
19) nefrologii;
20) medycyny sportowej;
21) medycyny pracy;
22) gastroenterologii;
23) chirurgii plastycznej;
24) chorób wewnętrznych;
25) geriatrii;
26) psychiatrii – w oddziale dziennym;
3. Udzielanie świadczeń diagnostycznych z zakresu:
1) audiometrii;
2) spirometrii;
3) echokardiografii;
4) analityki medycznej;
5) diagnostyki mikrobiologicznej;
6) rentgenodiagnostyki;
7) ultrasonografii;
8) tomografii komputerowej;
9) rezonansu magnetycznego;
10) endoskopii;
11) badania palestezjometrii;
12) EEG;
13) polisomnografii.
4. Świadczenie usług z zakresu medycyny pracy.
5. Sprawowanie opieki medycznej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w tym:
1) świadczenie nocnej i świątecznej ambulatoryjnej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej,
2) świadczenie nocnej i świątecznej wyjazdowej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej,
3) transport medyczny.
6. Działalność z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia.
7. Prowadzenie działalności usługowej i administracyjnej dla jednostek podstawowej opieki medycznej.
8. Prowadzenie rejestru usług medycznych.
9. Ułatwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownikom Zakładu.
10.Działania z zakresu szkoleń w dziedzinach, które są przedmiotem działalności statutowej oraz prowadzenie badań klinicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
Zakład realizując swoje statutowe cele współpracuje w szczególności z:
1) uczelniami medycznymi;
2) innymi zakładami opieki zdrowotnej;
3) samorządami zawodów medycznych;
4) organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami;
5) administracją samorządową i rządową;
6) fundacjami zajmującymi się problematyką zdrowotną;
7) instytucjami działającymi w ramach pomocy społecznej.
Rozdział III
Siedziba i obszar działania
§ 7
Siedzibą Zakładu jest miasto Łęczna: 21-010 Łęczna, ul. Krasnystawska 52.
§ 8
1. Obszarem działania Zakładu jest Powiat Łęczyński.
2. Zakład może również udzielać świadczeń zdrowotnych na rzecz ludności spoza obszaru określonego w ust. 1.
Rozdział IV
Rodzaje i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
§ 9
Zakład udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnego lecznictwa specjalistycznego, rehabilitacji leczniczej, psychiatrii i uzależnień, lecznictwa szpitalnego, opieki długoterminowej, medycyny pracy oraz profilaktyki i promocji zdrowia.
§ 10
Zakład udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów nieodpłatnie, za częściową odpłatnością lub całkowitą odpłatnością.
§ 11
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach organizacyjnych Zakładu określa Regulamin Organizacyjny Zakładu.
Rozdział V
Struktura Organizacyjna Zakładu
§ 12
W strukturze Zakładu działają zakłady lecznicze, w skład których wchodzą jednostki i komórki organizacyjne zakładów leczniczych, działy administracyjne oraz samodzielne stanowiska.
§ 13
Zakłady Lecznicze, Działy administracyjne, Samodzielne Stanowiska
1) Szpital Powiatowy im. Św. Siostry Faustyny Kowalskiej
2) Zakład Opiekuńczo Leczniczy w Łęcznej
3) Zakład Świadczeń Ambulatoryjnych
4) Działy Administracyjne
5) Samodzielne stanowiska
§ 14
Jednostki i komórki organizacyjne wchodzące w skład Zakładów leczniczych:
1. Szpital Powiatowy im. Św. Siostry Faustyny Kowalskiej w Łęcznej:
1) Oddział Chorób Wewnętrznych;
2) Oddział Chirurgiczny Ogólny;
3) Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii;
4) Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej;
5) Oddział Rehabilitacyjny;
6) Oddział Gastroenterologiczny;
7) Oddział Chirurgii Plastycznej;
8) Szpitalny Oddział Ratunkowy;
9) Oddział Geriatryczny
10) Oddział Medycyny Paliatywnej;
11) Izba Przyjęć;
10) Blok Operacyjny;
11) Apteka Szpitalna;
12) Centralna Sterylizatornia;
13) Medyczne Laboratorium Diagnostyczne;
14) Pracownia Diagnostyki Mikrobiologicznej;
15) Pracownia Endoskopii;
16) Pracownia Rentgenodiagnostyki Ogólnej;
17) Pracownia USG;
18) Pracownia TK;
19) Pracownia MRI;
20) Pracownia Echokardiografii i Spirometrii;
21) Pracownia Audiometrii;
22) Pracownia badania Palestezjometrii i EEG;
23) Pracownia Serologii Transfuzjologicznej z Bankiem Krwi;
24) Prosektorium.
2. Zakład Opiekuńczo – Leczniczy w Łęcznej
3. Zakład Świadczeń Ambulatoryjnych
a) Przychodnia Specjalistyczna:
1) poradnia alergologiczna;
2) poradnia diabetologiczna;
3) poradnia endokrynologiczna;
4) poradnia gastroenterologiczna;
5) poradnia kardiologiczna;
6) poradnia dermatologiczna;
7) poradnia neurologiczna;
8) poradnia chorób płuc;
9) poradnia chorób wewnętrznych
10) poradnia reumatologiczna;
11) poradnia medycyny sportowej;
12) poradnia położnicza –ginekologiczna;
13) poradnia chirurgii ogólnej;
14) poradnia chirurgii urazowo –ortopedycznej;
15) poradnia okulistyczna;
16) poradnia otolaryngologiczna;
17) poradnia urologiczna;
18) poradnia chirurgii plastycznej;
19) poradnia gastroenterologiczna dla dzieci;
20) poradnia rehabilitacyjna;
21) poradnia geriatryczna;
22) poradnia medycyny pracy wraz z Komorą Badań Wydolnościowych w Bogdance;
23) poradnia medycyny pracy;
24) poradnia zdrowia psychicznego;
25) leczenie środowiskowe domowe;
26) pracownia psychologiczna w Bogdance;
b) Ambulatorium Podstawowej Opieki Zdrowotnej:
1) gabinet nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
2) zespół transportu sanitarnego.
c) Dział Rehabilitacji Ambulatoryjnej:
1) ośrodek rehabilitacji leczniczej dziennej
2) pracownia fizjoterapii w Łęcznej
d) Ośrodek Hiperbarii:
1. Ośrodek terapii hiperbarycznej
e) Oddział Dzienny Psychiatryczny
§ 15
Działy Administracyjne Zakładu to:
1) Dział Finansowy;
2) Dział Kadr i Płac;
3) Dział Zamówień Publicznych i Środków Zewnętrznych;
4) Dział Administracji;
5) Dział Rejestru Usług Medycznych;
6) Dział Kontrolingu;
7) Dział Informatyczny;
8) Dział Archiwum Zakładu.
§ 16
Samodzielne stanowiska pracy bezpośrednio podległe Dyrektorowi to:
1) Pełnomocnik ds. SZJ;
2) Pełnomocnik ds. ISO;
3) Pełnomocnik ds. akredytacji;
4) Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych;
5) Pełnomocnik ds. praw pacjenta;
6) Pełnomocnik ds. projektów
7) Inspektor ochrony PPOŻ;
8) Inspektor ds. bezpieczeństwa i higieny pracy;
9) Inspektor ochrony danych;
10) Inspektor ochrony cywilnej;
11) Inspektor ds. ochrony radiologicznej;
12) Sekretarka;
13) Kapelan;
14) Dietetyk.
§ 17
Szczegółowe zasady organizacji i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych Zakładu określa Regulamin Organizacyjny.
Rozdział VI
Zarządzanie Zakładem
§ 18
1. Zakładem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor.
2. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za zarządzanie Zakładem.
§ 19
1. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Zakładu.
2. Dyrektor może upoważnić innych pracowników Zakładu do wykonywania jego uprawnień w zakresie wynikającym z pisemnie udzielonego pełnomocnictwa.
§ 20
1. Dyrektora Zakładu zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu.
2. Stosunek pracy z Dyrektorem Zakładu nawiązuje się na podstawie powołania, umowy
o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej.
§ 21
Dyrektor zarządza Zakładem przy pomocy:
1) Z - cy Dyrektora;
2) Głównego Księgowego;
3) Kierowników jednostek, komórek i działów Zakładu;
4) Samodzielnych stanowisk pracy.
Rozdział VII
Rada Społeczna
§ 22
W Zakładzie działa Rada Społeczna, która jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego oraz doradczym Dyrektora Zakładu.
§ 23
1. Radę Społeczną powołuje i odwołuje oraz zwołuje jej pierwsze posiedzenie Rada Powiatu.
2. Kadencja Rady Społecznej trwa 4 lata.
3. Odwołanie członka Rady Społecznej przez Radę Powiatu przed upływem kadencji może nastąpić w przypadku:
1) rezygnacji przez członka z pełnienia tej funkcji;
2) 3 – krotnej kolejnej nieobecności członka na posiedzeniu Rady Społecznej;
3) podjęcia przez członka działalności zawodowej lub społecznej o charakterze konkurencyjnym wobec działalności Zakładu;
4) choroby trwale lub długotrwale uniemożliwiającej członkowi wykonywanie powierzonych zadań;
5) skazania członka prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
§ 24
W skład Rady Społecznej wchodzi 7 członków:
1) Starosta lub osoba przez niego wyznaczona - jako przewodniczący;
2) przedstawiciel Wojewody;
3) pięciu przedstawicieli wybranych przez Radę Powiatu.
§ 25
Rada Społeczna działa na podstawie regulaminu przez siebie uchwalonego i zatwierdzonego przez Radę Powiatu, który określa w szczególności sposób zwoływania posiedzeń Rady Społecznej oraz tryb pracy Rady Społecznej i podejmowania przez nią uchwał.
§ 26
W posiedzeniach plenarnych Rady Społecznej uczestniczy Dyrektor Zakładu oraz mogą uczestniczyć przedstawiciele organizacji związkowych działających w Zakładzie.
§ 27
W posiedzeniach Rady Społecznej, w której skład nie wchodzi przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej lub Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciele samorządów zawodów medycznych.
§ 28
Do zadań Rady Społecznej należy:
1. Przedstawianie Radzie Powiatu wniosków i opinii w sprawach:
1) zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
2) związanych z przekształceniem lub likwidacją Zakładu, jego przebudową, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,
3) przyznawania Dyrektorowi Zakładu nagród,
4) rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej z Dyrektorem Zakładu.
2. Przedstawianie Dyrektorowi Zakładu wniosków i opinii w sprawach:
1) planu finansowego i planu inwestycyjnego,
2) rocznego sprawozdania z planu finansowego i planu inwestycyjnego,
3) kredytów bankowych lub dotacji,
4) podziału zysku,
5) regulaminu organizacyjnego,
6) zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego.
3. Uchwalanie regulaminu swojej działalności oraz przedkładanie regulaminu do zatwierdzenia Radzie Powiatu.
4. Dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez pacjentów,
z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu.
5. Opiniowanie wniosku w sprawie czasowego zaprzestania działalności leczniczej.
6. Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i Statucie Zakładu.
§ 29
Od uchwały Rady Społecznej Dyrektorowi Zakładu przysługuje odwołanie do Rady Powiatu.
Rozdział VIII
Gospodarka finansowa
§ 30
1. Zakład prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej.
2. Zakład pokrywa koszty działalności i zobowiązań z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów.
§ 31
Podstawą gospodarki Zakładu jest plan finansowy ustalany przez Dyrektora po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Społeczną.
§ 32
Zakład może uzyskiwać środki finansowe:
1) z odpłatnej działalności leczniczej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej;
2) z wydzielonej działalności innej niż wymieniona w pkt 1, jeżeli statut przewiduje prowadzenie takiej działalności;
3) z odsetek od lokat;
4) z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, także pochodzenia zagranicznego;
5) na cele i na zasadach określonych w przepisach art. 114-117 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
6) na realizację innych zadań określonych odrębnymi przepisami;
7) na pokrycie straty netto, o której mowa w art. 59 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
§ 33
Zakład może otrzymać środki publiczne w szczególności z przeznaczeniem na:
1) realizację zadań w zakresie programów polityki zdrowotnej, programów zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym na zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz wykonanie innych inwestycji koniecznych do realizacji tych zadań;
2) remonty;
3) inne niż określone w pkt 1 inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego;
4) realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub innych niż wymienione środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
5) cele określone w odrębnych przepisach oraz umowach międzynarodowych;
6) realizację programów wieloletnich;
7) pokrycie kosztów kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne.
§ 34
1. Zakład sporządza na koniec każdego roku obrachunkowego bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym, rachunek przepływów pieniężnych oraz informację dodatkową.
2. Zakład stosuje szczególne zasady rachunku kosztów z podziałem na ośrodki ich powstawania na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 35
O podziale zysku decyduje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Społecznej.
§ 36
Wartość majątku Zakładu stanowią:
1) Fundusz założycielski, czyli wartość wydzielonej Zakładowi części mienia Powiatu, w tym przekazanego w nieodpłatne użytkowanie;
2) Fundusz zakładu, czyli wartość majątku Zakładu po odliczeniu funduszu założycielskiego.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 37
Zakład podlega kontroli w zakresie określonym przez ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
§ 38
1. Zakład podlega wpisowi do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Lubelskiego.
2. Zakład uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 39
Zmiana Statutu następuje w trybie właściwym dla jego uchwalenia.